فهرست بستن

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان یک سند رسمی است که طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان شامل سه دسته اطلاعات می باشد:

  • مشخصات ثبتی ساختمان (مثل: پلاک ثبتی، نشانی ملکی، کاربری و …)
  • اطلاعات افراد مسوول در اجرای ساختمان (مثل: مهندسان، جوشکار، برقکار، لوله کش و …)
  • اطلاعات فنی ساختمان (مثل: نوع اسکلت، مصالح بکار رفته و …)

شناسنامه فنی و ملکی دفترچه طلایی رنگ با ضریب امنیتی بالا و دارای هولوگرام است.

که توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان و بنا به درخواست مالک یا سازنده صادر می شود و ساختمان را از لحاظ کیفی (معماری، برق، سازه و مکانیک) از ۰ تا ۱۰۰ رتبه بندی می کند.

در این سند رعایت یا عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرداری قید شده است. و تمامی مدارک هم در سامانه مربوط به نظام مهندسی تهران به آدرس http://91.98.31.150:8089 توسط سازنده ذیصلاح (مهندس مجری) بارگذاری می شود.

کارایی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟

به خریدار ساختمان کمک می کند تا از کیفیت ساختمان مطمئن شود و پولش را صرف خرید یک ساختمان بی کیفیت نکند. همچنین در صورت بروز حادثه در طول دوره بهره برداری و یا نیاز به تعمیر قسمت هایی از ساختمان، صاحب ملک به راحتی می تواند با توجه به وجود نقشه های چون ساخت (ازبیلت) مشکل را شناسایی و برطرف کند.

چه اشخاص در قبال صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان تعهد دارند؟

متولی امر شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد. در مرحله اول مهندسین طراح معماری، سازه، برق و مکانیک، در مرحله دوم مهندس مجری یا همان سازنده ذیصلاح و در مرحله سوم مهندسان ناظر در قبال صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان متعهد می باشند.

سازمان نظام مهندسی تهران بعد از صدور شناسنامه به صورت دستی، تمام اطلاعات و مدارک را به صورت الکترونیکی در سامانه http://10.0.1.68/login به همراه کد رهگیری بارگذاری می کند تا متقاضیان بتوانند در هر لحظه به مدارک و اطلاعات دسترسی داشته باشند.

نتایج قانونی صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟

طبق قانون شهرداری ها نباید پایان کار ساختمان را قبل از صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر کنند.

در هر نقل و انتقال و خرید و فروشی این شناسنامه فنی و ملکی باید به خریدار جدید داده شود تا از مشخصات ساختمان خریداری شده اطلاع پیدا کند.

در هنگام خرید ساختمان از وجود شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اطمینان حاصل کنید و فقط به ظاهر ساختمان نگاه نکنید. و هنگام خرید ملک مورد نظر از سازنده شناسنامه فنی و ملکی معتبر مطالبه نمایید.

مطالبه شناسنامه فنی و ملکی یعنی تضمین کیفیت ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با پشتیبانی
Scan the code